Binnenkort zijn de foto's en video van de Land van Horne MTB toertocht 2019 beschikbaar

Shirt sponsors

Sponsors

Login

Verslag Kalterherberg 2013

Weekend Kalterherberg is weer een hoogtepunt!

Zaterdagmorgen verzamelen we ons om 9.15 uur bij onze sponsor Zuiderhuis/Isidorus. De temperatuur is goed en het is droog. Er wordt wel nog gediscussieerd over de regenkansen want buienradar voorspelde niet veel goeds. Met andere woorden het zou lastig worden om droog in Gemmenich aan te komen op onze tussenstop.

Deelnemers Weekend Kalterherberg 2013 (fotograaf Wim niet op de foto)

Om precies 9.30 uur vertrekken we, uitgezwaaid door een paar thuisblijvers. Ondanks een afzegging door omstandigheden, vertrekken we met een evenaring van het record aantal van 21 leden.

Via Maaseik gaan we richting Nattehoven. Voor Nattehoven begint de regen door te zetten en besluiten we de regenjacks aan te trekken. Uiteindelijk valt de regen mee en nog voor Valkenburg kunnen de regenjassen weer uit. Even later staan we weer stil: bij een van de renners loopt zijn achterwiel aan. Met hulp van onze "fietsenmaker" wordt het wiel recht gezet onder het toeziend oog van onze vaste mecanicien waarvan de adviezen vakkundig worden afgewimpeld. Dit geeft enige hilariteit in de groep, maar gelukkig kan iedereen er de humor van inzien. Om bij onze rustplaats aan te komen moeten we nog eerst de pas van Wolfhaag overwinnen, de eerste serieuze klim van de tocht. Iedereen komt relatief gemakkelijk boven en we komen rond 12.30 uur aan bij restaurant Op ene Born in Gemmenich. Zoals altijd zijn de stokbroodjes met koffie goed verzorgd en we laten het ons goed smaken. Bidons worden gevuld en als we willen vertrekken heeft een renner last van een vervelende wesp die achter zijn bril gaat zitten. Het ongemak van de wesp valt mee en we kunnen weer verder.

Vanaf nu is het constant klimmen en dalen. In Eupen kan de volgwagen niet bij ons blijven en kiest een alternatieve route. Net nu we geen volgwagen hebben krijgen we te maken met de eerste lekke band (gelukkig ook de laatste). Dus moet er een nieuw binnenbandje op gelegd worden en met wat hulp kunnen we snel weer verder. Na Eupen een korte, zeer gevaarlijke afdaling met scherpe bocht en vervolgens begint de klim langs het stuwmeer. Een mooie klim waar de sterke klimmers graag een wedstrijdje van maken. Volgens afspraak begint iedereen tegelijkertijd aan de klim. De wedstrijdjongens zijn snel uit beeld verdwenen. De overige renners klimmen op eigen tempo en genieten van de mooie omgeving naar  boven naar het plaatsje Ternell.

Bij Ternell zien we weer de volgwagen, worden we getrakteerd op een heerlijke energiereep en als de groep compleet is vervolgen we onze weg. Het volgende stuk tot aan de Duitse grens is volledig voorzien van nieuw asfalt. Een verademing als we dit vergelijken met het zeer slechte wegdek van voorheen.

We maken ons op voor de laatste klim naar Kalterherberg. Hierbij gaat het in de communicatie even fout. Het signaal wordt gegeven dat we compleet zijn maar even later wordt geconstateerd dat er nog twee renners aankomen. Hierdoor breekt de groep in tweeën en als we dan nog te maken krijgen met een hinderlijk tractor die sommigen wel kunnen passeren en anderen niet wordt het speelveld ongelijk. Dit leidt tot enige frustratie bij enkele renners. Ondanks dat, een compliment aan renner Eric die als eerste bij het Hotel aankomt.

Tegen 16.00 uur komt de laatste renner aan bij het hotel en kunnen we de fietsen in de garage opbergen. Een  paar minuten later zitten we achter onze eerste halve liter verfrissing en beginnen de alsmaar sterker wordende verhalen. Objectief is dat we 126 kilometer hebben afgelegd met een gemiddelde van 23,6 km/u en dat we 1274 hoogtemeters hebben moeten overwinnen. Na de douche hebben we om 19.30 uur een goed verzorgd diner en daarna wordt er nog lang nagetafeld. Tegen twaalven keert de rust in hotel Hirsch weer terug (voor sommigen iets later).

De nacht brengt ons veel regen. Ook tijdens het ontbijt regent het nog. Na een goed ontbijt starten we toch om 9.30 uur in onze regenjassen en voor velen de lange broek ivm de verwachte kou. We rijden richting de Baraque Michel waarvoor we eerst een stuk moeten klimmen om bij de lange afdaling te komen. Iedereen gaat voorzichtig naar beneden ivm het natte wegdek. Het weer wordt er niet beter op: het begint naast de regen ook nog mistig te worden en de temperatuur daalt naar 6 graden.

Vervolgens maken we ons op voor de tweede lange afdaling van de dag. Deze afdaling is goed overzichtelijk en dat is wel prettig met dit weer. Onderaan de afdaling komen we weer samen en sommige renners zijn bij de afdalingen bevangen van de kou. Eén renner besluit om op te warmen in de volgwagen om later weer deel te nemen aan de rit.

Gelukkig wordt het weer beter en wordt er gestopt om de regenjassen, lange broeken uit te doen en de natte sokken te vervangen voor droge. De zon komt nog door en we hebben weer perfect fietsweer. De regen is dan snel vergeten. In Plombières hebben de routeplanners vorig jaar een alternatief gekozen voor de pas van Wolfhaag die goed in de smaak was gevallen. Vandaar dat we ook dit jaar via Sippenaken naar Mechelen rijden. De panorama’s zijn werkelijk magnifiek. Chauffeur Piet is iets minder enthousiast ivm de smalle wegen op dit stuk hebben zij een alternatieve route gekozen via de Camerig. Normaal gesproken komen we dan tegelijk in Mechelen aan maar het was nu erg druk op de weg dus duurde het even alvorens de volgwagen weer bij de groep kon aansluiten.

In Zuid Limburg krijgen we toch nog de nodige klimmetjes en door de afgelegde  kilometers gisteren en vandaag lijken ze steeds zwaarder te worden. Iedereen is blij dat we Nattenhoven naderen. De hongerklop is bij sommigen bijna toegeslagen. Bij café Lombok genieten we van een heerlijke lunch.

Monter beginnen we aan de laatste 35 km. Doordat niemand er echt doorheen zit kan dit laatste gedeelte met een snelheid van bijna 30 km/uur worden afgelegd.

Om 15.45 uur zijn we terug in Weert. Vandaag hebben we 135 km afgelegd met een gemiddelde van 25,5 km/u. We hebben 686 hoogtemeters geklommen en 1.234 hm gedaald.

Het 11e weekend Kalterherberg is weer een hoogtepunt van het wielerseizoen geweest mede door de mooie route (Derk bedankt) en de  fantastische stemming onder elkaar. Iedereen daarvoor bedankt! Na de groepsfoto en het bedanken van de chauffeurs Piet en Wim, alsmede Ton voor het beschikbaar stellen van de bus en Robert voor de lekkere enegierepen gaat iedereen voldaan naar huis.