Binnenkort zijn de foto's en video van de Land van Horne MTB toertocht 2019 beschikbaar

Shirt sponsors

Sponsors

Login

Kalterherberg 2012

De meeste leden zullen op vrijdag veelvuldig buienradar hebben geraadpleegd, want de regen viel op die dag met bakken uit de lucht en bovendien was het koud.

Zaterdagmorgen verzamelen we ons om 9.15 uur bij onze sponsor Zuiderhuis/Isidorus. De lucht is strak blauw, ietwat fris maar bijna alle leden  besluiten om de lange jackjes in de volgwagen te leggen. Die hebben we vandaag niet nodig.

Onder de deelnemers zes leden die voor het eerst aan het traditioneel geworden Kalterherbergweekend meedoen. Om precies 9.30 uur vertrekken we, uitgezwaaid door een paar thuisblijvers. Ondanks de afzegging van onze voorzitter door ziekte, alsmede een vroegtijdige afmelding van Rieks door omstandigheden, vertrekken we met een record aantal van 21 leden.

Via Maaseik, Nattenhoven, Valkenburg en de pas van Wolfhaag komen we al om 12.30 uur aan bij restaurant Op ene Born in Gemmenich. Zoals altijd zijn de stokbroodjes met koffie goed verzorgd en we laten het ons goed smaken. Bidons worden gevuld en als we willen vertrekken hebben we voor het eerst onze volgwagen met materiaal nodig. Mecanicien Jan kan een toevallig passerende wielrenner met pech depanneren.

Vanaf nu is het constant klimmen en dalen. Na Eupen een korte, zeer gevaarlijke afdaling met scherpe bocht en vervolgens begint de klim naar het stuwmeer. Nieuwelingen gunnen zich even de tijd om op de dam te kijken, maar deze sightseeing duurt zo kort dat de mindere klimmers nog altijd de laatste zijn. De bosweg loopt nu parallel aan het stuwmeer met een lichte stijging. Na een paar kilometer wordt het wat steiler, maar het blijft wel lekker lopen zoals dat in wielertaal heet.

Bij Ternell zien we weer de volgwagen, worden we getrakteerd op een heerlijke energiereep en als de groep compleet is vervolgen we onze weg. Zij die nooit deze weg gereden hebben moeten zich een stuk asfalt voorstellen, in de oorlog zwaar gebombardeerd en daarna hebben onze zuiderburen daar een weg van gemaakt. Af en toe wat zwarte plakken moet aangeven dat ze in een grijs verleden van goede wil zijn geweest. Gedurende de tien jaar dat we deze tocht rijden is hier niets veranderd. Het is een verademing als we Duitsland inrijden.

De afdaling rijden we hier op de weg, zien ondanks de hoge snelheid door de waarschuwing bijtijds het gele bord dat aangeeft dat Kalterherberg rechtsaf is en dat we nog 7 kilometer hebben te gaan.

Aanvankelijk heerlijk dalen over een uitstekend wegdek, even klimmen, weer een afdaling om tenslotte aan de ultieme klim naar Kalterherberg te beginnen.

Vervolgens ontwikkelt zich een spel dat voldoende gesprekstof geeft om een halve avond te vullen. Voor de sterkere onder ons is het een wedstrijd om als eerste bij hotel Hirsch aan te komen. Door het goede weer, geen lekke banden of welke malheur dan ook zitten we al om 15.45 uur achter onze eerste halve liter verfrissing en beginnen de alsmaar sterker wordende verhalen. Objectief is dat we 126 kilometer hebben afgelegd met een gemiddelde van 25,1 km/u en dat we 1274 hoogtemeters hebben moeten overwinnen. Na de douche hebben we om 19.30 uur een goed verzorgd diner en daarna wordt er nog lang nagetafeld. Tegen twaalven keert de rust in hotel Hirsch weer..

Zondagmorgen om 7.00 uur worden we wakker van het gebeier van de kerkklokken.  De meesten blijven nog wat doezelen, want het ontbijt is om 8.30 uur.

Tijdens het goed verzorgde ontbijt krijgen alle deelnemers een startpremie van 10 euro, mogelijk gemaakt door een rondje van Juriaan en een gift van de hoteleigenaar. We zien dat het ook vandaag weer stralend weer is. Kortom de sfeer voor deze dag is bepaald.

Door de hogere ligging van Kalterherberg en met de afdaling van de Baraque Michel in het verschiet is ‘t het eerste uur nog fris. Na de lange afdaling, waarbij de snelheden oplopen tot boven 70 km/u, gaan de lange jackjes uit en loopt de temperatuur al snel op tot 20° C.

In Plombières hebben de routeplanners een alternatief gekozen voor de pas van Wolfhaag. We gaan via Sippenaken naar Mechelen. Uit de reacties blijkt dat dit een goede keuze is. De panorama’s zijn werkelijk magnifiek en velen besluiten om deze route in de toekomst nog eens te gaan rijden. Chauffeur Piet is iets minder enthousiast; de weg is wel erg smal voor de brede volgwagen.

In Zuid Limburg krijgen we toch nog de nodige klimmetjes en door de afgelegde  kilometers gisteren en vandaag lijken ze steeds zwaarder te worden. Het valt op dat  de uitblinkers van gisteren het vandaag aanmerkelijk rustiger doen. Waarschijnlijk zijn de alcoholische versnaperingen van gisterenavond daar ook debet aan.

Als we Nattenhoven naderen hebben de broodjes een zodanige aantrekkingskracht dat de snelheid oploopt tot boven 40 km/uur. Bij café Lombok genieten we van een lunch met meloen, broodjes gezond en koffie. Voor Eric meloenthee en je ziet sommigen denken: “Zou dit dan het geheim zijn?”

Monter beginnen we aan de laatste 35 km. Doordat niemand er echt doorheen zit kan dit laatste gedeelte met een snelheid van boven de 30 km/uur worden afgelegd.

Door het fantastische weer, geen lekke band of  pech, het goed getraind zijn van de groep en het kopwerk dat verricht wordt door de sterkeren zijn we al om 15.15 uur terug in Weert.

Vandaag hebben we 135 km afgelegd met een gemiddelde van 27,6 km/u. We hebben 793 hoogtemeters geklommen en 1320 hm gedaald.

Het jubileumweekend Kalterherberg is weer een hoogtepunt van het wielerseizoen geweest. Een record aantal deelnemers,  en een fantastische stemming onder elkaar. Iedereen daarvoor bedankt!